Herní síň slávy – vedlejší salony

 Americká Akademie pro interaktivní umění a vědu (Academy of Interactive Arts and Sciences –
AIAS) už od roku 1998 oceňuje nejvýznamnější osobnosti videoherního průmyslu uvedením do
Videoherní síně slávy. Seznam členů takříkajíc elitního klubu najdete v tomto článku, 
ale to neznamená, že by ve vedlejších kategoriích byli nějací béčkaři, to vůbec ne. Jde jen o to, že se o rozvoj herního průmyslu zasloužili trochu jiným způsobem, ovšem neméně významně.


Celoživotní přínos
V této kategorii se nacházejí osobnosti, jejichž úspěchy pokrývají širokou paletu různých oborů 
v rámci dlouholeté kariéry. Tito lidé se nemusejí nutně podílet přímo na vývoji her, ale jejich myšlenky nebo přístup k danému oboru do značné míry pozitivně ovlivnily vývoj celého herního odvětví. Dosud sem byli uvedeni tito pánové:

2007 – Minoru Arakawa a Howard Lincoln
Bývalí šéfové americké větve Nintenda. V době videoherního krachu etablovali pevné základy
značky Nintendo na americkém trhu.

2008 – Ken Kutaragi
Inženýr označovaný jako „otec PlayStationu“. Dohlížel také na vývoj PlatStation 2, PlayStation 3 a
přenosné konzole PlayStation Portable.

2010 – Doug Lowenstein
Zakladatel a dlouholetý prezident Entertainment Software Association. Jejími členy jsou všechny
významné herní firmy a také pořádá největší herní výstavu Electronic Entertainment Expo.

2011 – Bing Gordon
Stanovil principy a vybudoval základy k tomu, aby se z Electronic Arts stal ve své době s přehledem
největší a nejúspěšnější herní vydavatel.


2016 – Satoru Iwata
Bývalý prezident Nintenda. Vyvedl firmu z lehčího útlumu na přelomu tisíciletí zpět na špici 
herního průmyslu. Dříve se také podílel na vývoji her.

2018 – Genyo Takeda
Již od 70. let minulého století se významně podílel na budování úspěchu Nintenda nejen jako vývojář her, ale také hardwaru.

2022 – Phil Spencer
Současný šéf herní divize Microsoftu, který v minulosti mimo jiné významným způsobem pomohl
etablovat konzole Xbox na herním trhu.

Inovace
Do této kategorie patří lidé, jejichž práce či produkty pomáhaly definovat základní pilíře 
interaktivní zábavy. Většinou přišli s novými nápady v oblasti technologického přístupu nebo vytvořili nové herní žánry. Členy tohoto klubu jsou:

2010 – David Crane
V Atari se podílel na vývoji her i hardwaru a v roce 1979 založil Activision, první nezávislé 
herní studio, z nějž se postupně stal velký globální herní vydavatel.

2011 – Bill Budge
Autor prvních vývojářských prostředí pro tvorbu her

2012 – Ed Logg
Vývojář jednoho z prvních herních hitů Asteroids a několika dalších her, které utvářely základy videoher.

2013 – Marc Blank a Dave Lebling
Naprogramovali první komerčně úspěšnou textovou adventuru Zork.

2014 – Eugene Jarvis
Jeho hra Defender z roku 1980 představila řadu nových grafických efektů, Robotron 2084 využíval dosud nevídané ovládání dvěma joysticky a hra NARC jako první mimo jiné použila digitalizované ztvárnění skutečných herců.

2015 – Allan Alcorn
Designér Pongu, první masově populární komerčně úspěšné videohry

2015 – Ralph Henry Baer
Tvůrce domácí konzole Magnavox Odyssey

Technický přínos
2015 – Apple App Store
Digitální distribuce aplikací, z velké části her

2016 – Visual Basic
Vývojářské prostředí, které umožnilo snadnější tvorbu aplikací včetně her

Komentáře

Oblíbené příspěvky