Sid Meier
Sidney K. Meier patří k nejvýznamnějším osobnostem videoherní historie a jako takový byl již v
roce 1999 jako druhý po Shigeru Miyamotovi uveden do Videoherní síně slávy ustanovené Akademií pro interaktivní vědy a umění (Academy of Interactive Arts and Sciences – AIAS).
roce 1999 jako druhý po Shigeru Miyamotovi uveden do Videoherní síně slávy ustanovené Akademií pro interaktivní vědy a umění (Academy of Interactive Arts and Sciences – AIAS).
Vcelku zajímavý je už jeho původ. Obecně se o něm sice mluví jako o Američanovi, ale mnohé
zdroje o něm mluví jako o kanadsko-americkém tvůrci videoher. Celá pravda je ovšem taková, že se Sid v roce 1954 narodil v Sarnii, což je středně velké město v kanadské provincii Ontario, rodičům s
nizozemským a švýcarským původem, aby se o pár let později celá rodina přesunula do amerického státu Michigan. S jistou dávkou nadsázky by tak dalo říci, že i tyto skutečnosti zapříčinily, aby se Sid později díval nejen na videohry trochu jinak než ostatní.
zdroje o něm mluví jako o kanadsko-americkém tvůrci videoher. Celá pravda je ovšem taková, že se Sid v roce 1954 narodil v Sarnii, což je středně velké město v kanadské provincii Ontario, rodičům s
nizozemským a švýcarským původem, aby se o pár let později celá rodina přesunula do amerického státu Michigan. S jistou dávkou nadsázky by tak dalo říci, že i tyto skutečnosti zapříčinily, aby se Sid později díval nejen na videohry trochu jinak než ostatní.
Jak totiž velmi výstižně poukazuje krátký Sidův medailonek na stránkách AIAS, jeho kariéra je
lemována mnoha prvenstvími. Již v roce 1982 spoluzaložil společnost MicroProse, v níž vytvořil jeden z prvních bojových leteckých simulátorů. A i když nebyl úplně první, tak rozhodně byl první,
lemována mnoha prvenstvími. Již v roce 1982 spoluzaložil společnost MicroProse, v níž vytvořil jeden z prvních bojových leteckých simulátorů. A i když nebyl úplně první, tak rozhodně byl první,
který zaznamenal větší úspěch u širší hráčské obce. Poté akademici o Sidovi hovoří jako o svým způsobem provokatérovi, když přišel se simulátorem ponorky, což tedy bylo značně okrajové téma jak tehdy, tak nyní, aby následně světu ukázal průlomový titul Pirates!, jenž byl jakousi kombinací akce, strategie, RPG a historické simulace. Ostatně tak trochu jiné simulace, než co si pod tímto pojmem běžně představíme, pak Sida Meiera v pozdějších letech proslavily nejvíce, ať už je řeč třeba o hře Railroad Tycoon, což je vlastně simulace vedení a rozvoje železniční společnosti, nebo jeho nejznámějším počinu Civilization. To je jedna z vůbec největších legend celé herní historie a dá se říci, že tato hra simuluje vývoj lidstva.
V sedmdesátých letech minulého století měly počítače pořád ještě status spíše jakési „vědecké
podivnosti“, než že by byly běžnou součástí pracovišť nebo dokonce domácností. Sid Meier se tak z
pohledu běžné veřejnosti pustil na poněkud tenký led, když se na Michiganské univerzitě přihlásil na obor počítačových věd. Ostatně ani po absolvování studia se z něj nestal okamžitě žádný počítačový guru, ale začal programovat systémy pro tak nudné věci, jako jsou elektronické pokladny.
podivnosti“, než že by byly běžnou součástí pracovišť nebo dokonce domácností. Sid Meier se tak z
pohledu běžné veřejnosti pustil na poněkud tenký led, když se na Michiganské univerzitě přihlásil na obor počítačových věd. Ostatně ani po absolvování studia se z něj nestal okamžitě žádný počítačový guru, ale začal programovat systémy pro tak nudné věci, jako jsou elektronické pokladny.
Aby se to dalo aspoň nějak rozumně přežít, pořídil si na začátku osmdesátých let domácí počítač
Atari 800, který ho přivedl ke zjištění, že programování se dá využít i k tvorbě zábavnějších věcí,
Atari 800, který ho přivedl ke zjištění, že programování se dá využít i k tvorbě zábavnějších věcí,
třeba her. Spojil se proto s kolegou Billem Stealeyem, jenž měl na celou věc stejný názor jako Meier, a v roce 1982 spolu založili firmu MicroProse, jejímž cílem byla výhradně tvorba her.
První hry od MicroProse byly jednoduché akční záležitosti, ale ještě v roce 1982 přišel první
letecký simulátor Hellcat Ace a ještě v témže roce následoval Spitfire Ace. Obě hry navrhl i
naprogramoval Meier, stejně jako o rok později vydaný a dodnes už vcelku známý Solo Flight. Největším průlomem pak byl F-15 Strike Eagle z roku 1985.
letecký simulátor Hellcat Ace a ještě v témže roce následoval Spitfire Ace. Obě hry navrhl i
naprogramoval Meier, stejně jako o rok později vydaný a dodnes už vcelku známý Solo Flight. Největším průlomem pak byl F-15 Strike Eagle z roku 1985.
V roce 1987 se Sidovo jméno poprvé dostalo přímo i do názvu hry. Šlo o Sid Meier‘s Pirates!, což
bylo velmi netradiční spojení několika herních žánrů. Dá se to označit za strategii, najdeme tam
bylo velmi netradiční spojení několika herních žánrů. Dá se to označit za strategii, najdeme tam
prvky RPG, (akční) adventury a jistě by se tam daly vystopovat i otisky mnoha jiných žánrů.
Ovšem k tomu, že se jeho jméno objeví v názvu hry, nevedla Meiera nějaká pýcha a bohorovnost,
protože skutečné důvody byly v podstatě marketingové. Původně s tímto nápadem přišel Bill
protože skutečné důvody byly v podstatě marketingové. Původně s tímto nápadem přišel Bill
Stealey, podle nějž bylo potřeba rovnou v názvu naznačit, že Pirates! jsou zcela jiní než všechny dosavadní hry od MicroProse. A druhým záměrem pak bylo, že by Meierovo jméno mělo k Pirates! přilákat právě i fanoušky jeho předchozích her. Váže se k tomu i historka, že před vydáním se na jakési akci tehdejší Software Publishers Association objevil i herec Robin Williams, jenž oba pány z nějakého důvodu přesvědčoval, že by v názvu hry měli použít Meierovo jméno.
Ale ať už je pravda jakákoliv, ve výsledku se to ukázalo jako dobrý tah, a tak začaly vznikat další
hry se Sidovým jménem.
hry se Sidovým jménem.
Po vydání leteckého simulátoru F-19 Stealth Fighter se Meier začal naplno věnovat strategiím,
když prohlásil, že všechno, co považoval na leteckých simulátorech za skvělé, použil právě v F-19.
Důsledkem tohoto rozhodnutí byl dodnes ceněný Railroad Tycoon z roku 1990 a zejména pak Civilization z roku 1991, jež je považována za jednu z nejdůležitějších a nejzásadnějších her v celé historii. Něco takového se pochopitelně už velmi těžce překonává a svým způsobem je to i nemožné, přesto Meier dokázal přijít s podobně koncipovanými, ale také úspěšnými tituly jako Sid Meier‘s Colonization nebo Sid Meier‘s Alpha Centauri, která simulaci civilizačního vývoje vytáhla mimo zeměkouli.
když prohlásil, že všechno, co považoval na leteckých simulátorech za skvělé, použil právě v F-19.
Důsledkem tohoto rozhodnutí byl dodnes ceněný Railroad Tycoon z roku 1990 a zejména pak Civilization z roku 1991, jež je považována za jednu z nejdůležitějších a nejzásadnějších her v celé historii. Něco takového se pochopitelně už velmi těžce překonává a svým způsobem je to i nemožné, přesto Meier dokázal přijít s podobně koncipovanými, ale také úspěšnými tituly jako Sid Meier‘s Colonization nebo Sid Meier‘s Alpha Centauri, která simulaci civilizačního vývoje vytáhla mimo zeměkouli.
Na přelomu osmdesátých a devadesátých let se Meier a Stealey začali rozcházet v názorech na
další směřování společnosti MocroProse, a tak Meier prodal Stealeymu svou polovinu firmy, ale zůstal v ní působit na stejných pozicích. V roce 1993 se MicroProse sloučilo s vývojářskou a
další směřování společnosti MocroProse, a tak Meier prodal Stealeymu svou polovinu firmy, ale zůstal v ní působit na stejných pozicích. V roce 1993 se MicroProse sloučilo s vývojářskou a
vydavatelskou firmou Spectrum HoloByte, jež přistoupila ke snižování rozpočtů, pracovních míst a vůbec do toho zkrátka začala vrtat více, než by se Meierovi líbilo, a tak z firmy odešel a společně s dalšími zaměstnanci MicroProse Jeffem Bridgesem a Brianem Reynoldsem založil v roce 1996 nové studio Firaxis. To se v roce 2005 stalo součástí vydavatelského domu 2K, ale důležité je v prvé řadě to, že se zde zmínění pánové mohli věnovat jak vývoji dalších dílů Civilization, tak i dalších her se jménem Sida Meiera, ale také například značce .
Komentáře
Okomentovat